Kategóriák
Motor

Bemutatjuk: a VVT-i kerék

Hideg indításos csörgő hang – legtöbben ekkor halljuk meg először azt a szót, hogy “VVT-i kerék”. Az alábbi cikkben bemutatjuk a VVT-i kerék alapvető tudnivalóit, illetve egy 2006-os gyártású európai piacos GS450h-ben történt cseréjét.

Mi az a VVT-i kerék?

A “2-3-4GR motorvezérlése” című cikkben bemutattuk a vezérlés részeit nagy vonalakban, és azok működését. E cikkben a vezérlés egy kiemelt elemére koncentrálunk, ez pedig a VVT-i kerék.
A cikk egy 2GR motorkódú, 3.5 literes V6-os motorra kihegyezve mutatja be a VVT-i kerekeket. Így az alább felhozott számok (kerék mennyiségek, árak) erre vonatkoznak.
E kerekekből összesen 4 darab található a motorok vezérlésében, kettő szívó oldali, kettő kipufogó oldali. Feladatuk a szelepvezérlést változtatni felhasználásfüggően, így elérve azt, hogy másféle szelepvezérlést alkalmazzon az égési ciklus egyes fordulatszámokon. Ezzel elérhető csökkentett károsanyag-kibocsátás, növekvő teljesítmény, és hatásfok.
Ezt egész egyszerűen fordulatfüggően tudja változtatni a vezérlés.
A VVT-i kerék két fődarabból áll

  • A külső “ház”, amin a fogaskerék van (piros). Ezt hajtja fixen a vezérműlánc, forgásának sebessége és állása tehát a lánctól függ.
  • Ezen belül helyezkedik el egy kisebb négyágú kerék, amire csatlakozik a szelepek vezérműtengelye (kék). Ez a belső kerék a külső háztól ~4 fognyi eltérést tud elérni, amennyiben szükség van rá.
    xdf.jpg
  • Tehát a ház fixen mozog a lánctól függően, a belső kerék pedig képes (VVT-i keréken található) 4 fognyi szabad mozgást biztosítani. Így érhető el, hogy alacsonyabb fordulaton a belső kerék alaphelyzetében, fixen mozog a házzal, nagyobb fordulaton meg a belső olajnyomásnak köszönhetően akár 4 fognyi eltéréssel úgy változtassa a szelepvezérlést, hogy nagyobb nyitásidő miatt több levegő jusson az égéstérbe, ami a hevesebb égést táplálja így, valamint ehhez igazodva a kipufogó oldali szelepeket is vezérli.
  • Alapjárat, alacsony fordulatszámú közlekedés: a VVT-i kerék belső kereke alaphelyzetben (vagy ahhoz közeli pozícióban) áll, így alacsonyabb fogyasztás és károsanyag-kibocsátás érhető el.
  • Nagyobb gáz, magasabb fordulatszám: A VVT-i kerék belső kereke fordulatszám-függően másik pozícióba áll át, ezzel nagyobb teljesítmény érhető el.
  • A kettő között pedig fordulatszám-arányosan oszlik el a belső kerék mozgása, ezért van az, hogy ezeknél a motoroknál nem érezhető a “kick in” jelenség, hiszen lineráris felépítésű a teljesítménygörbéje, a nyomatékgörbe pedig egy GS esetében ~2200 és fordulat maximum között szinte állandó.

Így könnyen vizualizálható, hogy mi is történik: alapjáraton a VVT-i kerék háza és a belső kerék “alap” pozícióban forognak, padlógáz esetében meg a belső kerék átáll a “vég” pozíciójába, tehát egyfajta késleltetett állásba, ezzel tovább nyitva hagyva a szelepeket, aminek köszönhetően több levegő jut be a hevesebb égéshez. Mindezt finoman, lineárisan. Ezt a belső kerékmozgást olajnyomás állítja fordulatszám-függően.

 Fontos: A VVT-i kerék megtalálható az összes Dual-VVT-i motorral szerelt Lexusban.

Csak a VVT-i keréktől csöröghet indításkor a motor?

Sajnos nem, több indoka is lehet a csörgésnek. A leggyakoribb a VVT-i kerék csörgése, ám előfordulhat láncnyúlás, illetve feszítőpatron hiba is.
VVT-i kerék csörgés esetén nem jelenik meg (azonnal) a Check Engine lámpa, lánchiba esetében megjelenik. A többi lehetséges okozóról a motorvezérlésről szóló cikkben lehet olvasni.

Mekkora baj, ha csörög valamelyik VVT-i kerekem? Okozhat hibát?

Kétféle reakcióval találkoztam eddig, az egyik a teljes ignorálás, együttélés. A másik az azonnali VVT-i kerék csere.
Az igazság a kettő között van. Ha megcsörren az autó hidegen, és bevizsgálással megbizonyosodtunk arról, hogy ezt VVT-i kerék okozza, akkor nem muszáj azonnal cserélni. Érdemes egy nagyszervízzel egybefűzni, amikor amúgy is otthagynánk pár napra a szervizben az autót.
A sokáig csörgő kerék okozhat bajt. Mivel induláskor egy minimális ellenállást gyakorol a láncokra, előfordul feszítőpatron vezetősín törés, ahogy az alábbi képen látható. 100%-osan nem állítható, hogy ezt a csörgő kerék okozza, de ilyennel eddig kizárólag csörgő VVT-i kerekes autóban találkoztam. A feszítőpatron vezető oldali műanyag vége tört le, a képen zölddel jelölve.

Abban az esetben, amikor már szinte minden hideg indításnál csörög az autó, elkerülhetetlen a mielőbbi csere. A fenti, első bekezdésben foglaltak alapján láthatjuk, hogy mennyire kritikus az olajnyomás által mozgatott belső kerék megfelelő kenése, működése. Csörgő indulás esetében fém-fém érintkezés van addig az 1-2 másodpercig, amíg nem kap olajat a kerék. Ne feledjük, hogy a csörgő kerék egy rövid ideig minimális ellenállást fejt ki a vezérműláncokra. Az idők során ez tovább kopik, gyorsabban kezdi engedni az olajat leállítás után. Amerikában ezt a jelenséget komolyan veszik, ott létezik egy visszahívási kampány pont a GS/IS VVT-i kerekek csörgése miatt, de ez sajnos Európában nem elérhető.
A lényeg, hogy amennyiben csörög a VVT-i kerék, előbb vagy utóbb mindenképp cserélni kell.
Vezérlés csere esetén pedig erősen ajánlott a VVT-i kerekeket is lecserélni, ha már le van bontva az motor eleje.

Mennyibe kerül a cseréje, mekkora munka?

  • A szívó oldali VVT-i kerekek darabára ~120.000Ft körül mozog, ha magunk rendeljük meg.
  • A kipufogó oldali kerekek ennél olcsóbbak, általában ~80.000Ft körül elérhetőek, ha ezt is magunk rendeljük meg. A kipufogó oldali kerekek nem szoktak csörögni, csak a szívó oldaliak, így őket nem kötelező cserélni.
  • Közel 3 napos munkával kell számolni, amiből 1 nap a bontás, 1 nap a csere, 1 nap a visszaépítés, száradni hagyás. Ha csak VVT-i kerék cseréről van szó, az kicsit rövidebb folyamat, ha vezérlés csere is beletartozik, akkor teljes 3 nap szükséges.

Bemutatjuk: egy 2006-os évjáratú GS450h VVT-i kerék cseréje

A szervizalany a saját autóm.

A motor részleges megbontása után látható a 4 VVT-i kerék. Pirossal jelölve a két szívó oldal, zölddel a két kipufogó oldali. Ebben az autóban a jobb oldali szívó VVT-i kerék már korábban ki volt cserélve, viszont a másik is elkezdett csörögni. Ezért úgy döntöttem, hogy kicseréljük a fennmaradt 3 kereket, tehát a 2 kipufogó oldalit, és a bal oldali szívó kereket.

Az alábbi képen látható a motor elejének megbontása és vezérlés levétele után a komplett front oldal. Gyönyörű aranysárga belső várt, ahogy azt egy jó szívó motoros autótól elvárjuk. Sehol egy olajsár, vagy koksz, vagy feketére égett olaj nyom. A 3 aranysárga VVT-i kereket most lecseréljük, majd visszatesszük a láncot és a feszítőket, ügyelve a pontos időzítésre.

Felkerült a 3 új kerék, és a vezérlés is. A vezérlés azért nem aranysárga, mert az alig 1 éve cserélve volt, így az is viszonylag frissen cserélt.

Közelebbi kép az új és a leszerelt régi VVT-i kerekekről. Fontos megjegyezni (és jó hír is), hogy ezeket kizárólag a Toyota gyártja, így utángyártottat nem lehet belőle kapni.

 

Érdemes szem előtt tartani, hogy egy ilyen beavatkozás tömítés cserékkel, komplett hűtővíz-cserével és olajcserével is jár, így annak a költségét is bele kell kalkulálni. Az összeszerelés közben még ránéztünk a szeleprúdra is, milyen állapotban vannak. A kép magáért beszél, tiszta, koromnak nyoma sincs.

Ezzel el is érkeztünk a nagyszervíz végéhez. Összeszerelés után vártunk egy napot a tömítések (paszták) megszáradására, utána pedig próbakör. Az első induláskor egy nagyon halk, minimális csörgésnek is alig mondható zajra számítottunk, hiszen az új VVT-i kerekek még sosem láttak olajat előtte. Azóta viszont minden hideg indításnál finoman, csörrenés nélkül indul, ahogy annak lennie kell.

A teljes szervizelést az Újpesten található P&P Garage végezte.

  • P&P Garage
    Cím: 1045 Budapest, Anonymus utca 1-3 (Észak-Pesti Autópark telephelyén belül)
    Telefon: +36 20 469 0996

    Email: ppgarage16@gmail.com