Kategóriák
Motor

IS250 vezérléscsere, avagy miért fontos az olajcsere?

“Csörög a motor indításkor…”

Így keresett meg egy ügyfelünk, aki nem rég vásárolt egy IS250-et. Nem csak hidegindításnál, de leállítás után már negyed órával is csörögve indult a motor, pedig nincs benne még 200 ezer km sem. Diagnosztika után kiderült, hogy a vezérlés kompletten cserére szorul.

Sok tulajdonostól kaptuk már meg, hogy nekik évek óta csörög, semmi baja, felesleges cserélni, akkor mégis mitől lehet ez?
A következő technikai cikkben végignézzük, mitől kezdhet el csörögni a vezérlés, és miért ajánlott a cseréje, ha felmerülnek a csörgő-zörgő tünetek. Kötelezőként nem írjuk elő mi sem a vezérlés cseréjét, csak akkor ajánlott, amennyiben a fent említett tüneteket érzékeljük, illetve azok kezdenek erősödni, hangosabbak lenni.

Első és legfontosabb technikai információ: az esetek többségében nem a vezérműlánc nyúlása miatt csörög a vezérlés, hanem a szívó oldali VVT-i kerék miatt. Ebben az esetben viszont drámaibb a helyzet. De hogy jön ide az olajcsere intervalluma és az olaj minősége? Tekintsük meg az alábbi képet:

A baloldali szelepfedél levétele után tisztán látszik egy fontos részlet: az olajcsere nem történt meg időben, hiszen az olaj sötétbarnára, néhol feketére égett, és ez probléma. A lentiekben további bizonyítékon látjátok majd, hogy az autó nem kapott rendszeresen új olajat.
Az olaj minősége és rendszeres cseréje egy belsőégésű motor legfontosabb szervizének számít, ha ez kimarad, vagy kitolódik, azzal nagyon megrövidíthetjük a motor élettartamát, vagy akár halálra is ítélhetjük. Az elhasználódott olaj egyrészt már nem tudja ellátni rendesen a kenési és vezérlésállító funkcióját (melyet az olajnyomás állít), hiszen folyamatosan magas hőmérsékleten bomlik a molekulalánca és “sérül”, vagyis szennyeződik, ettől lesz “pudingos” állagú az elhasznált, öreg olaj idővel, amit olajsárnak is hívunk. Az alábbi két képen közelebbről láthatjuk a vezérműtengelyeket, amiknek a végén az okoskerék, azaz a VVT-i kerék látható, illetve magát a vezérlést ami ugyancsak az olajtérben helyezkedik el:

Összehasonlításképp nézzük meg az alábbi képet, hogy is kéne kinéznie egy rendesen karbantartott motornak, amely időben kapott minőségi olajat:

A különbség szembetűnő, viszont az igazi “horror” az alábbi képen látható:

Ez a kép az IS250 olajteknőjének levétele után készült. A belső fémlemezre ráragadt az olajsár. Ennél több bizonyítékra nincs is szükség, ennek az autónak az előző tulajdonosa nem foglalkozott vele kellőképpen.

A következőkben a vezérlést vizsgáltuk meg közelebbről, és rögtön szembetűnő volt, hogy a lánc már megnyúlt a gyári állapotához képest. Az alábbi képen a feszítőpatront látjátok, ahogy egyre jobban és jobban feszíti a láncot, ez látszik a rajta lévő olaj által megszínezett gyűrűkből, pont úgy, ahogy a kőzetekben látni szoktuk az évmilliók múlását. Minél inkább a sötétebb szín felé visz a ráégett olaj színe, annál több ideje feszít rá jobban a patron. Normál esetben fele ennyire szokott a patron “kijönni”, tehát feszíteni ekkora futásnál. Ebből egyértelműen látszik, hogy a lánc már megnyúlt, ajánlatos a cseréje.

A megnyúlt láncnak további tünete, hogy a laza lánc képes beleérni az első dekni belsejébe. Ilyennel csak nagyon elhanyagolt autóknál találkozunk, itt is egyértelműen látszik ez, hiszen a lánc “felmarta” a fémház belsejét:

Ennek az autónak így mondhatni életmentő volt a vezérléscseréje, mert így az olajsarat is ki tudtuk takarítani, ahogy az alábbi képen láthjátok:

A komplett vezérlés cseréje után friss hűtővízzel és friss olajjal útjára engedtük az IS250-et, ami azóta is boldogan szeli az utakat.
Tanulság, hogy mindenképp figyeljetek oda a megfelelő minőségű olaj használatára, illetve hogy időben cseréljétek. Ez meghosszabbítja az autó élettartamát, illetve a vezérlését is.

A szervizelés a clublexus műhelyében készült Budapest 4. kerületében Újpesten.